Zomertips: zo worden in de zomer jouw facturen wel betaald

Bij sommige bedrijven is het in de zomer superdruk maar er zijn er ook genoeg waar het allemaal wat rustiger is. Omdat er minder opdrachten zijn of omdat er minder personeel is door de vakantieperiode. En in sommige branches gaat de deur helemaal op slot, zoals de bekende bouwvak.

Ongewenste schadepost

Heb jij te maken met klanten waar ze in zomer een stapje terug doen? Dan kun je ook te maken krijgen met facturen die langer openstaan. Dat lijkt heel logisch, maar het is niet handig. Het kan er zelfs toe leiden dat je met een ongewenste schadepost eindigt omdat je niet in de gaten had dat het uitstel niet door de vakantie kwam, maar door een aankomend faillissement…  

Alert op debiteuren

Of je dus op het strand ligt of achter jouw laptop zit, het is heel belangrijk om alert te zijn op jouw debiteuren. En op tijd stappen te nemen. Daarom krijg je van ons nu praktische zomertips, zodat jouw facturen deze zomer wel op tijd betaald worden!

Op tijd factureren

De allerbelangrijkste, en allermakkelijkste tip; factureer op tijd. Ruim op tijd zelfs. Vraag jouw klanten of opdrachtgevers of ze deze zomer dichtgaan, of dat de administratie enige tijd gesloten is. En zorg dan dat jouw factuur zo vroeg verstuurd wordt, dat de vervaldatum nog voor hun vakantie valt. Weet je niet zeker of ze dicht gaan? Houd er dan maar rekening mee dat het in juli en augustus wat rustiger is en factureer dus nog deze maand.

Extra alert bij betaalsmoesjes

Ook belangrijk; wees extra alert bij ‘betaalsmoesjes’. Bedrijven die het al moeilijk hebben om hun rekeningen te betalen, kunnen de zomerperiode als excuus gebruiken om (nog even) niet te betalen. “Er is nu niemand op de administratie” of “Er is nu niemand om de factuur te accorderen”. Het klinkt heel plausibel, maar merkte je voor deze tijd ook al dat het betalen stroef verliep? Wees dan extra alert en ga in gesprek. Vraag wat er aan de hand is. Twijfel je of het echt wel in orde is? Wacht dan niet af en start met aanmanen. 

Domino-effect in betalingen

Nog een tip: check de planning. Vertrouw je jouw klant en maakt het je niet zoveel uit of je nu voor of na die vakantie of bouwvak betaald krijgt? Weet dan dat er vaak sprake is van een domino-effect bij bedrijven die echt een paar weken dicht zijn. Zij betalen geen facturen, maar ze versturen ze in die tijd ook niet. Ofwel, na hun vakantie hebben ze even nodig om de administratie weer op de rit te krijgen en hun financiën op orde. Check dus vooraf of je wel zolang op jouw betaling kunt blijven wachten. Is dat niet het geval? Ga dan in gesprek zodra ze terug zijn. Dan is de kans groter dat jij eerder betaald wordt dan de rest. 

Onderschat nooit de betaalsituatie

En ten slotte: onderschat nooit de betaalsituatie bij de ander. Is jouw klant een paar weken weggeweest of is het bedrijf gesloten geweest, dan hebben zij wellicht geen of minder inkomsten gehad. Maar de facturen zijn wel binnengekomen. En mogelijk moeten ze in augustus ook nog de btw van het tweede kwartaal betalen. Een dure maand dus waarbij de verhouding inkomsten-uitgaven wel eens negatief kan zijn. Denk dus goed na voordat je te laconiek bent over de betaling van de factuur. Maar wees consequent en duidelijk als je met ze in gesprek gaat over de betaling ervan. 

Even moeilijk doordat toch niet alles is betaald?

Is het je toch niet gelukt om alles op tijd betaald te krijgen? Doordat jouw klanten op vakantie gingen, te dure maanden hadden of ook op hun geld zitten te wachten? Dan heb jij daar last van en kun je mogelijk jouw relaties niet betalen. Dan voor jou als tip: neem zelf contact op met jouw crediteuren. Vraag of ze bereid zijn jou te helpen in deze periode. Eerlijkheid en pro-activiteit wordt altijd gewaardeerd en de meeste bedrijven zullen jou dan ook de helpende hand toesteken. 

Meer weten? Tijd voor een zomers kopje koffie met Van Zon Business!

Bij Van Zon Business zijn we er voor bedrijven om hun debiteurenbeheer op orde te brengen. Wil je weten of we dat ook voor jou kunnen doen? Of dat we tips voor je hebben zodat je het proces beter gaat beheersen? Laten we dan eens afspreken.