Voorkom te late betalingen rond kerst

Geef je liever een kado dan dat je er een ontvangt? Wellicht wel, een goed uitgekozen kado is immers ook heel leuk om te geven. Maar als het kado ten koste van jou gaat, dan is dat niet zo slim. En dat is er wat er gebeurt als je jouw klanten te laat laat betalen. ‘Laat’ betalen, want als je zelf de situatie creëert waarin ze niet op tijd kunnen betalen, dan heb jij ze eigenlijk die extra betaaltermijn geboden. Terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet de bedoeling is.

Ongewenste extra betaaltermijn

Die ongewenste extra betaaltermijn ontstaat vaak aan het einde van het jaar. De laatste twee weken zijn druk en vaak ook nog onderbezet. Veel mensen nemen immers de kerstperiode vrij of werken wat dagen minder. Ook dit jaar valt Kerstmis voor het opnemen van vrije dagen heel gunstig; met maar drie vrije dagen ben je een hele week vrij. En wie al standaard op woensdag of vrijdag vrij is, komt helemaal goed weg.

Geen administratie tijdens het kerstreces

Uit ervaring weten we dat veel bedrijven dicht gaan of in ieder geval de afdeling administratie sluiten tijdens de kerstperiode. Dat is meestal een week en soms zelfs twee, gelijk aan de kerstvakantie van de scholen. Komt jouw factuur net voor die periode binnen, dan wordt het niet tijdig verwerkt en dus ook niet tijdig betaald. Het zal pas na dat kerstreces in de boekhouding worden opgenomen en dan, gelijk met een hele stapel facturen, volgens het reguliere proces worden verwerkt. Een proces dat dus al een of twee weken vertraagd is én overloopt omdat er meer werk ligt dan normaal. De uitkomst laat zich raden.

Toch op tijd betaald worden?

Wil jij wel op tijd jouw betaling ontvangen? Dan zorg je dus dat jouw facturen ruim op tijd bij jouw klanten liggen. En daar begin je deze maand al mee. Je zult immers voorbereidingen moeten treffen in jouw administratie en misschien ook afspraken met klanten maken om te zorgen dat je die facturen eerder dan normaal kunt versturen.

Ook een voordeel voor de klant

Het tijdig versturen is niet alleen in jouw voordeel; jij krijgt als het goed is weliswaar eerder betaald. Maar als meer bedrijven dat zouden doen, scheelt het de klant na de kerstperiode het wegwerken van zo’n vervelende overload aan werk na de kerstperiode. Het werk wordt verdeeld en dat is altijd een prettig vooruitzicht. 

Afspreken? Dan trakteren wij!

Bij Van Zon Business verzorgen we standaard deze tijdige acties voor onze klanten. Omdat we rekening houden met de piekperiodes bij hun klanten en we dus de facturatie als het kan daarop aanpassen. Wil je weten hoe jij dat zelf kunt doen? Laten we dan eens een afspraak maken om verder te praten. En omdat we deze maand ook nog vijf jaar bestaan, trakteren we je graag op iets lekkers bij de koffie. Want dat zijn kadootjes die wij wel graag weggeven!