Ondernemen is risico beperken

Ondernemen is risico nemen wordt altijd gezegd. Maar een slimme ondernemer kijkt ook hoe dat risico beperkt kan worden. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de geldstromen op orde zijn. Als Van Zon Business schuiven we vaak aan bij bedrijven waar het debiteurenbeheer niet heel goed geregeld is. En dat kan natuurlijk ook een risico voor ons zijn. Immers, wordt onze opdrachtgever niet goed betaald, dan bestaat de kans dat wij dat ook niet worden.

Klappen van de zweep

Het mag duidelijk zijn dat wij als experts in debiteurenbeheer het klappen van de zweep kennen. En we zitten letterlijk dicht bij het vuur; bij de administratie en het debiteurenbeheer zelf. Dus zorgen we ervoor dat het risico dat we lopen, beperkt wordt. Want voor niets gaat de zon op, maar dat geldt niet voor Van Zon Business ;-).

Risicobeperkende tips voor ondernemers

Dat risico beperken is iets wat elke ondernemer zou moeten doen. Hoe dat het beste kan, daar zijn talloze boeken over geschreven en worden dagelijks consultants voor ingehuurd. Het is dan ook heel belangrijk voor de continuïteit van het bedrijf. Maar als ervaren en slimme ondernemer kun je vaak zelf al een paar maatregelen daarvoor bedenken. En toch gebeurt dat vaak niet. In de drukte van alledag schuift het dan door. En dat is nou weer niet zo slim. Daarom zetten wij hier een paar tips om risico’s in ondernemen te beperken, op een rij.

Factureer op tijd

Ja, een open deur, inderdaad. En toch gaat het hier vaak mis. Maar simpeler dan dit is het eigenlijk niet; factureer gewoon op tijd. Want als jij niet op tijd factureert, hoe kun je dan van jouw klant verwachten dat die op tijd betaalt?

Op de vervaldatum niet betaald? Neem contact op, meteen!

Nog zo’n inkoppertje. Maar ook dit is heel belangrijk, laat direct van je horen als de factuur niet op de laatste betaaldag betaald is. Want misschien is die factuur ergens verdwenen of vergeten. En anders weten ze meteen dat je hier heel alert op bent en ze jouw bedrijf niet even ‘on hold’ kunnen zetten.

Communiceer, met de klant en intern

Wees duidelijk in de afspraken en de verwachtingen rondom betalen. Laat dus direct weten aan de klant wat de betaaltermijn is. Maar check dat ook intern. Want als jij na 30 dagen gaat bellen omdat de factuur openstaat terwijl een betaaltermijn voor 60 dagen is afgesproken, is dat zonde van je tijd.

Wees duidelijk over de bedrijfsprocessen

Eigenlijk zou het vorige voorbeeld niet moeten voorkomen; dat er andere betaaltermijnen met de klant worden afgesproken dan die standaard gelden. Of dat jij daar niet van op de hoogte bent. Zorg dus dat er duidelijkheid is over die bedrijfsprocessen. En wordt er toch eens vanaf geweken? Dan alleen in overleg.

Check de kredietwaardigheid

In het geval dat een langere betaaltermijn wordt afgesproken, is het goed de kredietwaardigheid even te checken. Maar ook als er een nieuwe klant komt, of als er informatie is dat een bedrijf het wat moeilijker heeft. Beter een keer teveel gecheckt dan achteraf ontdekken dat die klant de factuur helemaal niet kan betalen.

Notoire te laat betalers? Andere betaaltermijnen!

Is er een vaste klant die je niet kwijt wil, maar die wel standaard te laat betaalt? Spreek dan andere betaaltermijnen af. Of laat een deel vast vooruit betalen. Maar maak het in elk geval bespreekbaar. Als er problemen zijn bij die klant, dan weet je ervan af en kun je wellicht meedenken om een oplossing te vinden.

Kredietverzekering; een verzekering tegen wanbetalers

En wil je gewoon zeker weten dat het geld betaald wordt, dan kun je altijd nog een kredietverzekering afsluiten. Natuurlijk is dit geen goedkope verzekering, maar zijn de debiteurenprocessen in het bedrijf goed op orde, dan is deze verzekering al een stuk voordeliger. En je weet in ieder geval zeker dat het geld eraan komt.

Ook slim ondernemen? Van Zon Business helpt je graag!

Risico’s horen bij het ondernemen, maar slimme ondernemers zullen deze altijd zoveel mogelijk proberen te beperken. En daar helpen wij ook bij. Door een goed debiteurenproces in te voeren waar al dit soort maatregelen al standaard in verwerkt zitten. En als het nodig is te bemiddelen bij zo’n kredietverzekering. Dus loopt het debiteurenproces niet altijd vlotjes en blijven er wel eens wat rekeningen liggen? Wees dan slim en schakel Van Zon Business in!
Deel het bericht