Ondernemen en corona; geef je krediet of niet?

En wat als jouw klant vanwege corona (meer) krediet eist?

Er is geen ondernemer die de gevolgen van de coronacrisis niet merkt. Een enkeling gaat het nu voor de wind maar het merendeel heeft het lastig. Wat wel voor elke ondernemer geldt, is dat ze willen doorgaan. Daarvoor worden praktische en inventieve oplossingen bedacht. Zoals het geven van (meer) krediet; nu leveren en later betalen. Maar is dat wel zo slim?

Van 15 naar 60 dagen betaaltermijn?

Is jouw standaard betaaltermijn 15 dagen? Dan zou je nu 60 dagen betaaltermijn kunnen bieden. Met zo’n verlenging geef je jouw klanten of afnemers wat meer lucht en kun jij doorgaan want de orderstroom stopt waarschijnlijk niet helemaal. Slim toch? Nou nee, niet echt.

Geen voorwaarden? Niet slim. 

Nu een langere betaaltermijn aanbieden kan gunstig zijn voor de korte termijn. Het werk in de onderneming kan dan doorgaan. Maar, over een tijd is deze coronacrisis verleden tijd. Dan wil je weer terug naar de oorspronkelijke betaaltermijn, die 15 dagen bijvoorbeeld. Dat terugdraaien is in praktijk heel lastig. De klant is het gewend, vindt het waarschijnlijk wel prima zo en zal niet snel genegen zijn om weer veel eerder te gaan betalen. Nu zonder voorwaarden die betaaltermijn verlengen, is dus niet slim.

Hoe sta je er zelf voor?

Wat wel kan, is die betaaltermijn verlengen onder voorwaarden. Check daarvoor allereerst hoe je er zelf voor staat. Meedenken met de klant en die proberen uit de nood te helpen is goed, maar niet als dat ten koste van jouw eigen bedrijf gaat. Daar schiet niemand wat mee op. Is er voldoende buffer om die langere betaaltermijn te kunnen overbruggen? Dan kun je het gaan aanbieden.

Per factuur en alleen vanwege uitzonderlijke situatie

Voordat je een langere betaaltermijn aanbiedt, check je hoe het gaat met de afnemers. Niet iedereen heeft er wellicht behoefte aan. Degene die gewoon op tijd kunnen betalen, wil je natuurlijk ook volgens de standaard termijn laten betalen. Zijn er een paar die je met deze versoepeling van de betaalcondities kunt helpen? Bepaal dan of het aannemelijk is dat zij na die 60 dagen wel kunnen betalen. Van uitstel moet geen afstel komen doordat ze tussendoor failliet gaan. Vervolgens spreek je de voorwaarden voor die verlenging af; regel het per factuur, maak duidelijk dat dit een uitzondering is vanwege de uitzonderlijke situatie en dat dit geen recht geeft op soortgelijke betaaltermijnen in de toekomst.

Abonnementen of contracten

Werk je veel met abonnementen of contracten? Dan kun je ook voorstellen om een deel nu te laten betalen en het resterende deel over een paar maanden. Je blijft jouw diensten dan verlenen of producten leveren terwijl je al wel zeker bent van een deel van de betaling. Maar ook hierbij geldt: check of het nodig is en maak hele duidelijke afspraken per betaalmoment. 

Eenzijdige verlenging betaaltermijn hoef je niet te accepteren

Het kan ook andersom: jouw klant stelt eenzijdig dat zij jou later betalen. Met 60 dagen, 90 of zelfs pas na 120 dagen. Verschillende ondernemers zijn hiermee geconfronteerd de afgelopen weken. Weet dan dat je dit niet hoeft te accepteren. Neem contact met ze op en ga het gesprek aan. Je kunt aangeven dat je wilt meedenken en een oplossing wilt zoeken, maar wel een die voor beide bespreekbaar en werkbaar is. Geef dus duidelijk jouw grenzen aan. Dat een ander bedrijf wil overleven mag niet betekenen dat ze dus automatisch maar een strop om jouw organisatie mogen leggen. En, heel belangrijk, heb je voor deze periode in onderling overleg andere afspraken gemaakt? Bevestig die dan zwart op wit zodat er geen misverstand over kan ontstaan.

Help ook jouw crediteuren en betaal op tijd, als dat kan

Deze crisis is uniek en heeft geen draaiboek. We ontdekken per dag hoe we met de situatie van nu om moeten gaan. Maar een ondernemerswet die ook nu geldt, is dat het vertragen van betalingen een domino-effect heeft. Betaal dus, als het kan, ook zelf jouw crediteuren op tijd. Je helpt daarmee die ondernemer die op zijn beurt weer een ander kan helpen door op tijd te betalen. Lukt het jou niet om op tijd te betalen? Maak dan zo snel mogelijk goede betaalafspraken en wees transparant over jouw mogelijkheden. Ook daarmee help je de ander.

Leren van onze ervaringen met debiteuren in de coronacrisis?

Bij Van Zon Business zijn we altijd al bezig om onze klanten te helpen met hun debiteurenproces. Een dienst die nu nog essentiëler is dan anders. Wij ervaren nu dagelijks wat de impact van de coronacrisis is op ondernemers en hun bedrijven. En met welke nieuwe ideeën we elkaar kunnen helpen. Wil je daar meer over weten? Of eens sparren om te ontdekken of we ook iets voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Bel of mail dan en we maken snel een afspraak om op veilige afstand eens verder te praten.