Klant failliet, zag jij dat aankomen?

Zo voorkom je onaangename financiële verrassingen

Een klant die failliet gaat en jou niet meer kan betalen, het is van alle tijden. Alleen in deze tijd gebeurt het net wat vaker dan normaal. Een gevolg van dat ‘nieuwe normaal’ lijkt wel. En iets wat volgens de kenners de komende maanden nog meer gaat gebeuren. Als het jou lukt om jouw bedrijf door deze crisis te loodsen, moet je alert zijn op onverwachte faillissementen. Want die kunnen onaangename financiële verrassingen met zich meebrengen, en dat wil je natuurlijk liever voorkomen.

Hun problemen, jouw problemen

Alle steunpakketten van de overheid ten spijt, er gaan ondernemers kopje onder. Omdat er geen klanten meer komen of omdat de orderstroom stilvalt. Heb jij daar geen last van, dan lijkt het je goed te gaan. Totdat jouw klanten in financiële problemen komen. En dan kunnen hun problemen, jouw problemen worden.

Bodem van reserves

Veel ondernemers hadden een financiële buffer. Maar de bodem van die reserves komt in zicht. Dus ook als jouw klanten of opdrachtgevers in de afgelopen maanden nog geen problemen vertoonden, hoeft dat niet te betekenen dat ze die niet hebben.

In contact blijven

Kortom, het is nu meer dan ooit zaak om alert te zijn op jouw debiteuren. Zoals we vaak aangeven begint dat met het in contact blijven. Bespreek de betaalvoorwaarden nog een keer als een bestelling wordt geplaatst, benoem nog eens de betaaltermijn en neem direct contact op als die verstreken is maar de betaling nog niet bijgeschreven. Door met ze in contact te blijven, zullen ze jou eerder deelgenoot maken van eventuele problemen. En zo kun jij proberen te voorkomen dat het straks ook jouw problemen worden. Want als je dit weet, maak je betaalafspraken zodat je beetje bij beetje het openstaande bedrag ontvangt en jij met jouw financiële planning daar rekening mee kan houden.

“Fool me once”

En toch kan het gebeuren dat het je wel verrast. Dat een klant omvalt en jij daardoor de betaling van een dienst of levering niet kan incasseren. In dat geval geldt ‘Fool me once, shame on thee, fool me twice, shame on me.’ Ofwel, gebruik de situatie om te voorkomen dat het je weer gebeurt. Bespreek dus met jouw team of je het had kunnen voorkomen. Had je eerder iets kunnen doen? Waren andere opties mogelijk geweest? Is dat het geval, pas de processen dan daarop aan zodat je in de toekomst en bij andere klanten beter voorbereid bent. En deel de leerervaring met de anderen, zonder vingerwijzen. Zodat het hele bedrijf hierdoor weer een stapje verder komt.

Als alles goed gaat maar de klant toch failliet ging

Ging alles goed zoals het moest gaan en ging de debiteur toch failliet? Dan is het jammer maar helaas. Beschouw dit dan als een moment waarop je het debiteurenproces nog eens zorgvuldig hebt gecheckt en ga verder. Je weet nu in ieder geval dat als er andere klanten zijn waarbij het fout zou kunnen gaan, jullie systeem erop ingericht is om dat zo snel mogelijk te herkennen. De kans dat dit jullie nog een keer overkomt is niet uitgesloten, maar wel maximaal geminimaliseerd.

Hoe staat het met het debiteurenbeheer in jullie bedrijf?

Een goed debiteurenproces is belangrijk voor elk bedrijf. Zeker nu. Bij Van Zon Business regelen we dat altijd al voor bedrijven. En nu ervaren we dagelijks hoe we in deze coronacrisis de ondernemers extra kunnen helpen met onze kennis van het debiteurenbeheer. Wil jij dat ook voor jouw bedrijf? Bel dan en we spreken af om eens verder te praten.
Deel het bericht