Internationale klanten; zo ga je om met wanbetalers uit het buitenland

Zakendoen met het buitenland is vaak een mijlpaal voor een bedrijf. Het klantenbestand breidt uit en zo’n internationale afnemer is meestal ook goed voor het imago. Maar… die buitenlandse klant moet wel betalen. En daar wil het wel eens misgaan. Wat je moet doen om dat te voorkomen, of hoe je bij internationale wanbetalers de schade kunt beperken, vertellen we je hier in dit blog.

Afstand bij internationale debiteuren

Bij internationale debiteuren speelt de afstand letterlijk op. Is het betaalmoraal al niet zo hoog, dan maakt zo’n fysieke afstand het er niet beter op. Daarom is het extra belangrijk om vooraf al maatregelen te nemen, in de hoop dat het niet nodig is om later alsnog achter het geld aan te moeten gaan.

Dit regel je vooraf

Zo is het altijd verstandig om voorafgaand aan de samenwerking een kredietrapport op te vragen over jouw nieuwe klant. Dat vertelt je of er al schulden zijn, hoe het betaalgedrag is en de kredietwaardigheid. Deze informatie kan dan gebruikt worden bij het maken van de afspraken, iets wat je overigens het best zo vroeg mogelijk in het verkoopproces al doet. Een voorbeeld van betalingsafspraken kan zijn dat je altijd een deel vooruit laat betalen.

Toch een openstaande factuur?

Gaat het toch mis en blijft een factuur openstaan? Reageer dan zo snel mogelijk. Misschien is er iets aan de hand wat bespreekbaar is en kun je met aangepaste betalingsafspraken de debiteur helpen en ervoor zorgen dat je zo alsnog het geld ontvangt.

Aanmanen in eigen taal

Krijg je echter geen gehoor, dan doe je er het beste aan om een bedrijf in te schakelen dat zowel hier gevestigd is maar ook goed vertegenwoordigd in het land waar de vordering loopt. Zij kunnen in de eigen taal aanmanen en bellen met de debiteur. En, als het nodig is, kunnen zij met lokale partijen samenwerken. Zo heb jij een bedrijf uit Nederland dat jou belangen behartigt en voorkom je ongewenste communicatieproblemen.

Verjaringstermijnen verschillen per land

Ook de verjaringstermijn van een factuur is iets waar je op moet letten. Dat verschilt namelijk per land; in Nederland is dat 5 jaar, in Polen al na 2 jaar en in Portugal pas na 20 jaar. Wil je niet met lege handen staan doordat je die zaak even liet liggen? Dan is het goed om vooraf te checken wanneer het geregeld moet zijn.

Verschillen in betaalmoraal

Weet ook dat er echt culturele verschillen in het betalingsmoraal zijn. Dit komt vaak voort uit de manier waarop in een land wordt omgegaan met incassotrajecten. Is dat heel strikt, dan komt dat het betaalgedrag van debiteuren ten goede. Zoals in Scandinavië. Is het juist heel traag, zoals bijvoorbeeld in Spanje of Griekenland waar het al 2 jaar kan duren voordat een zaak bij een rechtbank behandeld wordt, dan heeft dat ook direct invloed op het betaalmoraal.

Politieke crisis? Financiële problemen!

En soms heb je gewoon pech. Dan wordt er niet betaald ondanks alle goede intenties van jouw afnemer. Dit zie je meestal in landen waar door crises of politieke problemen het betalingsverkeer hinder ondervindt. Een actueel voorbeeld is Venezuela waar het voor bedrijven nu heel moeilijk, zo niet onmogelijk, is om internationale betalingen te verrichten. Simpelweg omdat die transacties geblokkeerd worden.

Export? Werk dan aan een internationaal debiteurenproces!

Kun jij jouw bedrijf laten groeien via export? Laat je dan niet uit het veld slaan door alle mogelijke doemscenario’s. Immers, bedrijven die snel en goed groeien, zijn vaak de bedrijven die internationaal zaken doen. Maar wees wel voorbereid. Neem tijdig maatregelen, al in de onderhandelingsfase en zoek zoveel mogelijk vooraf uit. Net als het debiteurenproces dat je voor jouw nationale klanten hanteert, zul je ook een internationaal debiteurenproces moeten uitwerken. Wil je daar meer advies over? Dan kun je altijd bij Van Zon Business t erecht!
Deel het bericht