Zo ga je als starter om met niet-betalende klanten

Heb je een nieuwe klant? Gefeliciteerd! En ben jij zelf een startende ondernemer? Dan is dit helemaal een mijlpaal om even bij stil te staan. Want die klanten, daar moet jij het natuurlijk van hebben. Daar komen de inkomsten vandaan. Mits ze betalen, dat dan weer wel. Maar ook dat kun jij zelf regelen, door het direct vanaf de start goed aan te pakken.

Debiteurenbeheer, vanaf de start

Hoe je dat regelt, dat vertellen we je hier. Want wie een onderneming start, heeft het druk met van alles. En het debiteurenbeheer staat waarschijnlijk niet bovenaan jouw lijstje. “Dat is wat voor later”, denken veel starters. Maar dat is niet zo. Zodra jij een klant hebt, moet jij ervoor zorgen dat die ook betaalt. 

Smoesjes

Natuurlijk komt het er eerst op aan dat jij de dienst levert zoals afgesproken, of dat het product dat je verkocht hebt voldoet aan de verwachtingen. Maar toch is dat geen garantie dat je ook betaald gaat worden. De redenen (of smoesjes zo je wilt) om nog niet te betalen zijn legio. Trap er niet in! Die factuur is namelijk heus wel aangekomen, het is echt niet door de hond opgegeten en diegene van de administratie is heus niet weken ziek.

Direct duidelijk zijn 

Hoe je dat gedoe kunt voorkomen? Door direct, vanaf de start een helder en goed proces voor jouw debiteurenbeheer te bedenken en dit ook uit te voeren. Meteen. Vanaf de eerste contracten of afspraken met jouw klant maak je duidelijk hoe jij jouw business runt. En dus ook  wat de betalingscondities zijn; met hoeveel dagen je betaald wilt worden, of je al vooraf een deel wenst te ontvangen en of een betalingskorting mogelijk is als de debiteur sneller betaalt. Vertel het, neem het op in de contracten en bevestig het zodat er geen enkel misverstand over kan ontstaan.

Vriendelijk, maar onverbiddelijk

Mocht de factuur toch niet met de vervaldatum betaald zijn, en dat zal gebeuren, reageer dan direct. Bel en vraag waarom de factuur nog openstaat. Wordt die niet alsnog betaald, ga er weer achteraan. Vraag wat er aan de hand is en probeer tot afspraken te komen. Misschien kunnen ze echt even niet meteen alles betalen. Maak dan een betalingsregeling. Wat je ook doet, zorg dat je duidelijk maakt dat je je mannetje of vrouwtje staat. Vriendelijk natuurlijk, maar wel onverbiddelijk. 

Ook als het nu (nog) niet nodig is

Zijn jouw liquide middelen nu ruim voldoende? Dan lijkt het op dit moment helemaal niet nodig om er zo’n werk van te maken. Toch is het belangrijk dat je dat wel doet, dat je wel achter die openstaande posten aangaat. Want hoe lakser jij je nu opstelt naar jouw klant, hoe gemakkelijker die ermee omgaat. Ook als je over een paar jaar wel dat geld op tijd nodig hebt. En dan is het niet zo fijn meer dat zij gewend zijn dat ze niet op tijd hoeven te betalen.

In de toekomst een lening of investering?

Ook de bank is een factor van belang om consequent met jouw debiteuren om te gaan. Heb jij over een paar jaar uitbreidingsplannen of wil je dan een grote groei inzetten voor jouw volgende ondernemingsfase, dan heb je wellicht een lening nodig of een investering. Maar de bank of de investeerders willen voordat ze jou dat toezeggen, eerst weten of jij  jouw financiële huishouding op orde hebt. Een debiteurenlijst waar niet of weinig openstaande posten in staan, is dan essentieel.

Zaken goed geregeld? Check het met ons!

Kortom, hoe eerder jij de administratieve zaken goed regelt, des te beter al jouw zaken er straks voor staan! Begin dus nu en regel jouw debiteurenbeheer strak en consequent. Wil je daar advies in of er eens over sparren hoe je dat goed opstart? Dan kun je bij Van Zon Business terecht. Wij adviseren je graag zodat de zaken bij jou straks ook op rolletjes lopen. Bel of mail je ons voor een afspraak?