Gaat jouw klant failliet? Let op de signalen!

Veel ondernemers verwachten eind ’21 niet te halen

De coronacrisis heeft nog niet tot heel veel faillissementen geleid. Maar recente nieuwsberichten* laten zien dat veel kleine ondernemers het einde van het jaar niet denken te halen. Het gaat dan om het kleinbedrijf, de grootste groep bedrijven in Nederland. En dat kan dus ook zomaar een klant van jou betreffen. Wees daarom alert op de signalen bij jouw klant.

Flink interen

In tegenstelling tot wat iedereen dacht, gingen in 2020 het minste aantal bedrijven failliet sinds 20 jaar**. De noodsteun van de overheid zal hier ongetwijfeld een grote rol in hebben gespeeld. Toch moeten veel ondernemers ondanks alle steunpakketten flink interen op hun vermogen, zakelijk en privé. En nu de reserves echt op raken, blijkt dat de helft van de kleine ondernemers de rekeningen niet meer op tijd kan betalen. Zij vrezen dan ook dat ze het einde van dit jaar niet halen.

Faillissementen of bedrijfsbeëindigingen

De een verwacht veel faillissementen, een ander voorziet een golf van bedrijfsbeëindigingen. Feit blijft dat de ondernemer in kwestie dan de zaak sluit. Krijgt een van jouw debiteuren hiermee te maken, dan heeft dat ook gevolgen voor jou. Zoals omzet die je zult mislopen en openstaande rekeningen die niet meer betaald worden. Er bovenop blijven zitten, is daarom zeker nu heel belangrijk. Houd contact met je klant, vraag hoe het gaat en vraag door als je twijfels hebt.

Afwijkingen in betaalgedrag, omvang of frequentie van bestellingen?

Een ander belangrijk signaal is de manier van betalen of bestellen. Want ook al leverde je voorheen standaard grote bestellingen tegen een betaaltermijn van 30 of 60 dagen, dan is het nu slimmer om die nog eens goed te bekijken. Kijk eens hoe de klant nu betaald, is dat net als voorheen netjes op tijd? Of met dezelfde betaaltermijn als voorheen? Dan zal er niet veel aan de hand zijn. Maar zijn er afwijkingen in betaalgedrag of de omvang of frequentie van de bestellingen? Dan is het goed om je even te verdiepen in die klant en contact op te nemen. En vertrouw je het dan nog steeds niet helemaal? Bespreek dan andere voorwaarden, met wellicht een deel vooruit betalen of kleinere bestellingen.

Risico’s in jouw debiteurenportfolio

Ook de sector waarin jouw klant zich bevindt, kan je al veel vertellen. Bedrijven in de horeca, de reisbranche, evenementensector en de kunst- en cultuursector hebben het zoals bekend, heel zwaar. Maar toeleveranciers voor die bedrijven, kunnen ook heel hard getroffen zijn. Kijk dus goed waar in jouw debiteurenportfolio de risico’s zitten. Dan kun je ook goed zelf bepalen waar je wat meer of wat minder risico moet nemen.

Bedrijfsgrootte = indicator

Volgens de laatste nieuwsberichten blijkt ook de bedrijfsgrootte een indicator te zijn van hoe het kan gaan in dat bedrijf. Recent onderzoek*** over het eerste kwartaal van ’21 laat zien dat kredietrisico’s het grootst zijn bij het kleinbedrijf; bedrijven van maximaal vier werknemers. Deze kleine mkb’ers vormen samen maar liefst 93% van alle bedrijven in Nederland. Voor het middelgrote bedrijf is in deze periode het risico op wanbetaling juist wat afgenomen.

Onderbuikgevoel en gezond ondernemersverstand

Waar je voorheen op basis van onder andere kredietscores het risico van een debiteur kon bepalen, geldt dat nu niet meer. Deze tijd is zo anders dat de data die voorheen heel betrouwbaar was, nu niet meer zomaar gebruikt kan worden. Het komt aan op gezond ondernemersverstand en je onderbuikgevoel zoals we ook eerder schreven . Blijf dus goed je debiteurenportfolio in de gaten houden, dan zie je het direct als iets wijzigt of als je ergens alert op moet zijn.

Vragen? Laat het ons weten!

Wil je advies over een verantwoord debiteurenbeheer? Of eens van gedachten wisselen over de aanpak van jouw debiteurenportfolio? Vraag het ons g erust! Bij Van Zon Business helpen we ondernemers met hun debiteurenbeheer en we staan voor je klaar om ook met jou kennis te maken.
Deel het bericht