Onzekerheden voor ondernemers in 2021: corona en Brexit

Zo ga je om met de nieuwe onzekerheden in je debiteurenproces

Het onwennige is er wel vanaf; het is 2021 en inmiddels is iedereen weer druk aan de slag. Of niet. Want wat onveranderd is gebleven, is de impact van het coronavirus. En juist dat virus maakt dat 2021 toch onzeker start. Net als de Brexit. Ook die is nu een feit, maar wat het betekent voor jouw klanten en jouw bedrijf, dat is dan weer onzeker.

Van invloed op je debiteurenbeheer

Natuurlijk, als ondernemer ben je gewend in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en onzekerheden horen bij ‘het spel’. Maar een Brexit en een coronavirus zijn toch wel van een andere orde. Bovendien hebben zij ook invloed op je debiteurenbeheer. Daarom geven we je hier een paar tips hoe je met deze nieuwe onzekerheden om kunt gaan.

Echt kredietwaardig, of niet?

Wat het coronavirus betreft is een ding zeker; als de staatssteun stopt omdat het virus op z’n retour is, zullen er meer bedrijven omvallen dan normaal. Juist nu blijven bedrijven die in de kern niet meer zo gezond zijn, toch nog overeind dankzij die staatssteun. En dat lijkt misschien aantrekkelijk, maar hoe weet je of die klant of opdrachtgever die je krediet wil geven, ook echt kredietwaardig is? 

Let op deze signalen

De standaard checks die je normaal gesproken op basis van de cijfers doet, die helpen je nu niet verder. Dus wat doe je dan? Volg in ieder geval je onderbuikgevoel. Voelt het ergens niet oké? Dan is het waarschijnlijk ergens ook niet oké. Maar zorg ook dat je op de hoogte blijft van het nieuws. Wat speelt er in die branche? Hoe gaat het met soortgelijke bedrijven? Hoor je geluiden over reorganisaties of een vacaturestop? Stuk voor stuk zijn dat signalen waar je wat mee kunt. Wat mee moet.

Feiten achterhalen

Kijk ook naar de feiten die je wel kunt achterhalen. Wanneer is het bedrijf gestart? Kwamen ze überhaupt in aanmerking voor steun? Hoe waren de cijfers voor 2020? En wat je ook altijd moet doen als je in gesprek gaat over de betalingstermijn of andere voorwaarden, is gewoon vragen hoe het gaat. Natuurlijk weet je niet zeker of je een eerlijk antwoord krijgt, maar grote kans dat je tussen de regels door wel een eerlijk geluid kunt horen.

Een niet-betalende klant in de UK, na Brexit?

Dan die Brexit. Eindelijk is die erdoor. Er is geen deal, dus er is wel veel gedoe en er zijn veel onzekerheden. Heb jij te maken met een afnemer of opdrachtgever in de UK? Wees dan alert. Het is nog te vroeg voor jurisprudentie voor zaken als een klant in de UK die niet (op tijd) betaalt. Wat de nieuwe standaard zal zijn, moet in de praktijk nog blijken. Maar of dezelfde voorwaarden uit 2020 nog overal zullen gelden, is niet zeker.

Let op de inkoopvoorwaarden en de PO

Wat wel zeker is, is dat je moet opletten op de inkoopvoorwaarden. Voor een sterkere positie is het van belang dat ze onder Nederlands recht vallen. En accepteer je even snel hun Purchase Order? Let dan ook op of daar niet ergens nog bijstaat dat bij het accepteren van de PO, je automatisch ook akkoord gaat met hun algemene voorwaarden, inkoopvoorwaarden of een andere betaaltermijn.

Leg. Alles. Vast.

Naast dus heel alert zijn de komende maanden, is het ook slim om alles goed te documenteren. Afspraken, e-mails en verslaglegging van telefoongesprekken. Zorg dat je het goed bijhoudt mocht het later toch ergens anders lopen met je klant dan gepland. Met een gedetailleerd dossier sta je in elk geval sterker bij elke rechter, of die nu in Nederland of het VK zit.

Ook op de hoogte blijven?

Ook in 2021 staat Van Zon Business weer klaar voor haar opdrachtgevers. Met debiteurenbeheer, advies en ondersteuning bij het opzetten van een goed debiteurenproces. We houden je de komende maanden weer op de hoogte met onze blogs. Wil je die automatisch ontvangen? Stuur dan even een mailtje om je aan te melden voor de nieuwsbrief.

Even kennismaken via Zoom of Teams?

Zoals altijd zijn we er ook om kennis te maken. Nu dan niet via een gewone koffieafspraak, maar via Zoom, Teams of gewoon even bellen kan altijd. Wil je dat ook? Laat het ons weten. Hopelijk spreken we je snel. En tot die tijd; blijf veilig en blijf gezond!