5 tips voor de dure maand april

Zo zijn het vakantiegeld en de belastingen geen probleem

December heeft de naam duur te zijn, maar elke ondernemer weet dat april net zo goed een flinke deuk in het budget slaat. De omzetbelasting van het eerste kwartaal moet betaald worden en het vakantiegeld staat ook op de planning. Bereid je je hier goed op voor, dan zijn deze extra kosten geen probleem. Die voorbereiding tref je met een slim debiteurenbeleid. Wij geven je 5 tips.

Tip 1: Factureer op tijd

Misschien wel het meest voor de hand liggend, maar ook het meest makkelijk om te doen: factureer op tijd. Altijd aan het eind van de maand factureren kan, maar hoeft niet. Als de producten nu zijn geleverd, kun je ook nu factureren. Dat scheelt al gauw een tot twee weken dat je sneller betaald wordt.

Tip 2: Bied een betalingskorting aan

Sneller je geld ontvangen is voor jou aantrekkelijk, maar meestal niet voor de debiteur. Tenzij je hem daarvoor beloont met een betalingskorting. Door eerder te betalen dan de gebruikelijke betalingstermijn, krijgt hij een percentage korting op de totale factuur. Hij blij, jij blij.

Tip 3: Bel vooraf

Hoe tijdig je ook factureert, als de ander het even niet zo belangrijk vindt, kun jij blijven wachten op je geld. Bel daarom vooraf. Vertel dat je de factuur verstuurt, misschien zelfs eerder verstuurt, en dat ze daar dus rekening mee kunnen houden. Ze weten dan dat de factuur eraan komt, dus de bekende betaalsmoesjes dat ze de factuur niet gezien hebben, ben je meteen voor.

Tip 4: Houd een vinger aan de pols

Waarschijnlijk weet jij heel goed welke klanten hun factuur liever nog een weekje open laten staan. Daar laat jij je dus niet door verrassen! In plaats wekelijks of tweewekelijks even de debiteurenstatus te controleren, laat je dat nu dagelijks doen. Of je doet het zelf. Zo houd je de vinger aan de pols en kun je direct reageren als dat nodig is.

Tip 5: Direct contact opnemen bij een late betaling

Volg je tip 4 goed op, dan is tip 5 een fluitje van een cent. Je weet dan namelijk direct als een betaling uitblijft. De dag na de vervaldatum bel je om te informeren wat de status is van de betaling. Je herinnert ze er fijntjes aan dat de vervaldatum is verlopen en vraagt wanneer de betaling komt. Is het antwoord niet concreet, of niet naar jouw zin (eind van de maand of over twee weken bijvoorbeeld), ga dan het gesprek aan. Dat jullie een betaalafspraak hebben gemaakt en dat jij jouw klant daar graag aan houdt. Laat zien dat je erbovenop zit, dat heeft vaak al veel effect.

Wat zijn de debiteurenproblemen in jouw bedrijf?

Het is nu begin maart. Mooi op tijd dus om maatregelen te nemen en daarmee goed voorbereid te zijn op de dure maand april die komen gaat. Heb je nog vragen voor specifieke debiteurenproblemen waar jij mee worstelt? Bel of mail en we plannen een kop koffie in. Dan bespreken we de mogelijkheden voor een effectief debiteurenbeleid in jouw bedrijf.
Deel het bericht