Actueel

  • Gaat jouw klant failliet? Let op de signalen!

    Veel ondernemers verwachten eind ’21 niet te halen

    De coronacrisis heeft nog niet tot heel veel faillissementen geleid. Maar recente nieuwsberichten* laten zien dat veel kleine ondernemers het einde van het jaar niet denken te halen. Het gaat dan om het kleinbedrijf, de grootste groep bedrijven in Nederland. En dat kan dus ook zomaar een klant van jou betreffen. Wees daarom alert op de signalen bij jouw klant.

    Lees meer…
  • De wet WHOA: nieuw hulpmiddel voor noodlijdende debiteuren

    Dit is wat je van deze nieuwe faillissementswet moet weten

    Sinds begin dit jaar is er een nieuwe faillissementswet: de WHOA. Met deze wet kan een bedrijf dat failliet dreigt te gaan toch een doorstart maken, zelfs als niet alle schuldeisers met de nieuwe plannen akkoord gaan. En dat is ook meteen het grootste verschil met de oude situatie; jij kan door de rechter verplicht worden ook akkoord te gaan. En dus kun je maar beter meer weten over deze nieuwe wet, voordat je er misschien mee geconfronteerd wordt door een van jouw debiteuren.

    Lees meer…
  • Informatie goed vastleggen; ook lucratief bij faillissement klant

    Onze opdrachtgever Saan won er een rechtszaak mee

    Afspraken goed vastleggen, dat klinkt als een open deur. Maar de praktijk leert dat als er eenmaal samengewerkt wordt, tussentijdse afspraken vaak ook even tussendoor gemaakt worden. En dat gaat goed, totdat het misgaat. Dat merkte ook onze opdrachtgever, Koninklijke Saan. Bij een faillissement ontstond een geschil met de curator. Vanaf het moment dat we dit dossier in behandeling kregen, hielden we alles bij, en juist die verslaglegging maakte 6 jaar later bij het hoger beroep, het verschil. Daarom ons pleidooi voor het goed en gedetailleerd vastleggen van alle informatie. Het kan heel lucratief zijn.

    Lees meer…
  • Onzekerheden voor ondernemers in 2021: corona en Brexit

    Zo ga je om met de nieuwe onzekerheden in je debiteurenproces

    Het onwennige is er wel vanaf; het is 2021 en inmiddels is iedereen weer druk aan de slag. Of niet. Want wat onveranderd is gebleven, is de impact van het coronavirus. En juist dat virus maakt dat 2021 toch onzeker start. Net als de Brexit. Ook die is nu een feit, maar wat het betekent voor jouw klanten en jouw bedrijf, dat is dan weer onzeker.

    Lees meer…
  • Alles was anders ,maar het debiteurenbeheer bleef belangrijk

    Zo’n jaar geleden schreven we het laatste blog van 2019 en wensten we iedereen een mooi 2020, met ‘veel betalende debiteuren en een soepel debiteurenbeheer’… How little did we know. Zo’n 2 maanden later maakten we kennis met corona en veranderde zo’n beetje alles. Behalve een ding; het debiteurenbeheer was en bleef belangrijk. Misschien nog wel belangrijker dan ooit.

    Lees meer…
  • 2020 afronden

    Regel de openstaande facturen nog in november

    2020 is een bijzonder jaar, en de meesten willen het nu ook snel afronden. Dat kan nu ook. Of beter gezegd, dat moet nu ook. Want november is eigenlijk de laatste maand waarin nog echt zaken geregeld kunnen worden. Zodra de kerstboom in het verschiet is, worden de vakantiedagen nog even opgemaakt en geeft niemand meer thuis. Of ze nu thuiswerken of niet… Regel in november dus de openstaande facturen en zakelijke disputen, dat sluit dit jaar een stuk prettiger af.

    Lees meer…
  • Debiteurenbeheer op cijfers of onderbuikgevoel?

    Wees alert op signalen die niet uit Excel komen

    Administratie en debiteurenbeheer lijken heel feitelijk met cijfers, harde afspraken en keiharde vervaldata. Geen abstract gedoe, toch? Dat klopt deels. Het gaat om de concrete cijfers, de afspraken en wanneer er betaald wordt. Maar er zijn ook signalen die je niet in een Excel-sheet kunt vangen, maar die je wel veel meer vertellen dan alle cijfers en onderzoeken bij elkaar. Noem het onderbuikgevoel, maar negeer het in ieder geval nooit.

    Lees meer…
  • Thuiswerken en debiteurenbeheer?

    Met deze tips werkt dat heel goed!

    Veel zaken zijn al het nieuwe normaal genoemd, maar thuiswerken is dat toch echt wel. Sinds corona werken we veel vanuit huis. 88% van de werknemers* wil dat ook blijven doen na de crisis. En 82% van de organisaties* wil thuiswerken zelfs opnemen in de arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk kan de ene baan makkelijker vanuit huis geregeld worden dan de andere. Maar als we kijken naar onze branche is een ding wel heel duidelijk geworden; debiteurenbeheer kan prima via thuiswerken!

     

    Lees meer…
  • Overleeft jouw klant de zomer?

    Zo ga je met een faillissement om

    Vreemd jaar of niet, net als anders staat de zomer weer voor de deur. Met alle perikelen die daarbij horen. Klanten en opdrachtgevers gaan op vakantie en ‘vergeten’ de openstaande factuur nog te betalen. Geen punt misschien als dat direct na die vakantie geregeld wordt… maar dan moet je wel zeker weten dat jouw klant de zomer overleeft. En dat is nu soms minder zeker dan een jaar terug.

    Lees meer…
  • Klant failliet, zag jij dat aankomen?

    Zo voorkom je onaangename financiële verrassingen

    Een klant die failliet gaat en jou niet meer kan betalen, het is van alle tijden. Alleen in deze tijd gebeurt het net wat vaker dan normaal. Een gevolg van dat ‘nieuwe normaal’ lijkt wel. En iets wat volgens de kenners de komende maanden nog meer gaat gebeuren. Als het jou lukt om jouw bedrijf door deze crisis te loodsen, moet je alert zijn op onverwachte faillissementen. Want die kunnen onaangename financiële verrassingen met zich meebrengen, en dat wil je natuurlijk liever voorkomen.

    Lees meer…
  • Ondernemen en corona; geef je krediet of niet?

    En wat als jouw klant vanwege corona (meer) krediet eist?

    Er is geen ondernemer die de gevolgen van de coronacrisis niet merkt. Een enkeling gaat het nu voor de wind maar het merendeel heeft het lastig. Wat wel voor elke ondernemer geldt, is dat ze willen doorgaan. Daarvoor worden praktische en inventieve oplossingen bedacht. Zoals het geven van (meer) krediet; nu leveren en later betalen. Maar is dat wel zo slim?

    Lees meer…
  • Debiteuren tijdens corona

    Een paar tips om je verder te helpen

    De gevolgen van het coronavirus zijn nu al onvoorstelbaar. En wat komen gaat, is bijna nog moeilijker om voor te stellen. Dat het voor ondernemers lastige tijden zijn en worden, dat is wel zeker. Net als dat elk bedrijf waarschijnlijk meer debiteuren krijgt. Maar hoe je met die debiteuren omgaat tijdens corona, daar is geen draaiboek voor. Gezond verstand, ondernemerszin en onderbuikgevoel geven nu meer dan ooit de richting aan. En om je daarbij te helpen, hebben wij dit blog voor je met een paar tips voor debiteurenbeheer in bizarre tijden als deze.

    Lees meer…
  • 5 tips om je voor te bereiden op de dure maand april

    Zo zijn het vakantiegeld en de belastingen geen probleem

    December heeft de naam duur te zijn, maar elke ondernemer weet dat april net zo goed een flinke deuk in het budget slaat. De omzetbelasting van het eerste kwartaal moet betaald worden en het vakantiegeld staat ook op de planning. Bereid je je hier goed op voor, dan zijn deze extra kosten geen probleem. Die voorbereiding tref je met een slim debiteurenbeleid. Wij geven je 5 tips.

    Lees meer…
  • Betere resultaten in 2020

    Met beter debiteurenbeheer maak je het verschil!

     Over een nieuw jaar kunnen we niet meer spreken. De kop is er nu echt vanaf, de nieuwjaarsborrels alweer vergeten en iedereen is weer up and running. Waar we wel naar kunnen kijken is hoe we dit jaar invullen. Hoe gaan we de ambities realiseren? Fouten van vorig jaar voorkomen? En betere resultaten bereiken dan eerder? 

    Met het debiteurenbeheer kun je het verschil maken. Mogen we je wat suggesties geven?

    Lees meer…
  • Fijne dagen en een mooi 2020!

    met natuurlijk veel betalende debiteuren en een soepel debiteurenbeheer!

    Zo schreven we nog hoe je goede voornemens voor 2019 kunt financieren via goed debiteurenbeheer, en zo zijn we alweer een jaar verder… Het jaar vloog voorbij. Zo snel dat we bijna zouden vergeten dat Van Zon Business nu alweer zeven jaar bestaat. Maar op de valreep van 2019 staan we daar toch nog heel even bij stil. 

    Lees meer…
  • Laatste kans: Regel nu de betalingen van 2019!

    Want in december hebben de meeste debiteuren geen tijd of geld...

    Elke ondernemer heeft ermee te maken; klanten die niet op tijd betalen of helemaal niet betalen. Maar met het einde van het jaar in zicht, ja het is alweer bijna zover!!, is het tijd om de balans op te maken. Letterlijk in dit geval. En op die balans wil je natuurlijk zo min mogelijk debiteuren. Dat hoeft ook niet, als je nu werk maakt van de betalingen van dit jaar. En in november heb je daarvoor de laatste kans….

    Lees meer…
  • Op krediet of niet…?

    Wanneer je wel en wanneer je niet meer levert als jouw klant niet betaalt

     

    Betaalt jouw klant niet meer op tijd? Terwijl ze altijd voor de vervaldatum het geld overmaakten. Of is het een nieuwe klant die ondanks alle afspraken de facturen open laat staan? Als jouw klant niet betaalt, of niet op tijd betaalt, kun je ervoor kiezen om ook jouw dienstverlening te stoppen. Maar is dat de beste manier? Wel of geen krediet verlenen is geen vraag met een standaard antwoord. Welke opties je hebt, lees je in dit blog.  

    Lees meer…
  • Een niet-betalende, ontevreden klant? Zo ga je daarmee om…

    Je levert een goed product, de service is prima en je staat altijd voor jouw klanten klaar. En dan is er ineens die ene klant die niet betaalt omdat hij ontevreden is. Wees gerust, je bent echt de enige niet die dat overkomt. Het is zelfs een kans om de klantrelatie te verbeteren. Hoe je dat doet? Dat vertellen we je in dit blog.

    Lees meer…
  • Goed de zomer door, met praktische tips voor jouw debiteurenbeheer

    Staan bij jullie de koffers al ingepakt? Hier nog niet helemaal, maar wel bijna. Van Zon Business gaat deze zomer naar de zon. Wel Van Zon, maar iets minder Business dus. Iets, want ook al zijn we even in de zomer-modus, het werk gaat natuurlijk gewoon door. Dus zijn er vragen? Mail ons en we antwoorden gewoon, waar we ook zijn. 

    Lees meer…
  • Zomertips: zo worden in de zomer jouw facturen wel betaald

    Bij sommige bedrijven is het in de zomer superdruk maar er zijn er ook genoeg waar het allemaal wat rustiger is. Omdat er minder opdrachten zijn of omdat er minder personeel is door de vakantieperiode. En in sommige branches gaat de deur helemaal op slot, zoals de bekende bouwvak.

    Lees meer…